Friday 4 June 2021

En länk till någon annanstans



Från reklamhäftet "Viking” på vandring och vallfart, utgivet av skokrämstillverkaren Viking i Örebro 1941.

Trots genuina intentioner att blogga oftare hamnar nästan all min vintagevandring på Instagram.

Eller någon helt annanstans. Som när jag på jobbet fick frågan att skriva något litet på temat semester och fritid för kulturarvsportalen Prismas räkning. Det blev ett inlägg om campingutrustning på 1940-talet som nästan lika gärna kunde legat här på bloggen!

Så här är länken:

Formatet på Prismas berättelser är inte helt smidigt om man vill peta in många bilder med vidhängande text, så jag bantade ned antalet illustrationer i mitt inlägg en aning. Men så slog det mig att jag kan ju komplettera med fler bilder här! Så, varsågod - här kommer ett gäng katalogsidor med fritidskläder som inte platsade i Prisma-artikeln:

Fantastiska trikåbyxor från Oscar Ahréns postorderkatalog 1939.

Campingtröjor som i sanning är käcka. Och ganska höghalsade trots att de är för sommarbruk. Från Oscar Ahrén, 1939.

Sportkostymer för herrar kan också vara käcka. Och även prisbilliga. Från Oscar Ahrén, 1939.

Far och son till skogs i lumberjackor, en populär jackmodell som även fanns för damer. Från Oscar Ahrén, 1939.

Sportjackor i vindtyg och ballongpoplin. Från Wiskadals postorder, 1943.

Färgglada baddräkter från Wiskadals postorder, 1942.

Och avslutningsvis, badkläder för herrar, inklusive de naturtroget leopardmönstrade yllebadbyxor Tarzan... "Käcka, synnerligen populära badbyxor för frisksportare". Från Oscar Ahréns postorderkatalog 1939.




No comments:

Post a Comment